Dynamiczna analiza wpływu liczby pojazdów elektrycznych i hybrydowych na proces eliminacji zanieczyszczeń środowiskowych Master thesis

Thesis information

Language of the thesis: Polish [PL]
Title:
PL
Dynamiczna analiza wpływu liczby pojazdów elektrycznych i hybrydowych na proces eliminacji zanieczyszczeń środowiskowych
Dynamic analysis of the impact of the number of electric and hybrid vehicles on the process of eliminating environmental pollution
Dissertation advisor:
Organizational unit: Institute of Natural and Technical Studies
Date of approval of the subject: April 23, 2025
Date of submission: May 23, 2025
Abstract:
PL
Celem pracy było przeanalizowanie, w jaki sposób rosnąca liczba pojazdów elektrycznych i hybrydowych wpływa na ograniczanie zanieczyszczeń środowiskowych
w warunkach miejskich. Badanie uwzględniało zarówno aspekty infrastrukturalne, jak
i społeczne, na przykładzie miasta Wałbrzych. Praca miała także na celu ocenę, czy odpowiednie działania wspierające rozwój elektromobilności mogą w praktyce mieć realny wpływ na poprawę jakości środowiska.
W pierwszym rozdziale skupiono się na definicjach, klasyfikacji pojazdów jak
i europejskich trendach panujących w elektromobilności. W drugim rozdziale porównano stan infrastruktury panujący w Polsce i Holandii, wskazując najistotniejsze bariery
i potencjał rozwoju. Trzeci rozdział zawierał analizę przestrzenną miasta oraz wyniki badań ankietowych. Ostatni, czwarty rozdział, stanowił podsumowanie wniosków
i propozycje działań przyjętych dla samorządów jak i inwestorów tej infrastruktury. Wyniki przeprowadzonego badania wykazały, że odpowiednio zaplanowana infrastruktura umożliwiająca komfortowe eksploatowanie pojazdów elektrycznych, w połączeniu ze świadomą i jednocześnie, skuteczną edukacją społeczną, może znacząco wpłynąć na przyśpieszenie rozwoju transportu niskoemisyjnego.
W ujęciu długoterminowym, może to przyczynić się do redukcji emisji zanieczyszczeń, wywierając tym samym istotny wpływ na środowisko. Zdecydowana większość badanych w pracy wskazała nie tylko na istotną potrzebę infrastrukturalnego rozwoju, ale również panujące bariery ekonomiczne i społeczne, które w znacznym stopniu wpływają na zmianę pojazdu i decyzje o wyborze pojazdu elektrycznego.
The aim of the thesis was to analyze how the increasing numer of electric and hybrid vehicles influences the reduction of environmental pollution in urban conditions. The study took into account both infrastructural and social aspects, using the city of Wałbrzych as
an example. The thesis also aimed to access whether appropriate measures supporting the development, can, in practice, have a real impact on imroving environmental quality.
The first chapter focused on definitions, vehicle classification, and European trends
in electromobility. The second chapter compared the state of infrastructure in Poland and the Netherlands, highlighting the most significant barriers and development potential. The third chapter contained a spatial analysis of the city as well as the results of survey. The final, fourth chapter provided a summary of conclusions and proposed actions for both, local governments and infrastructure investors.
The results of the conduted study demonstrated that well-planed infrastructure enabling the convenient use of electric vehicles, combined with conscious and effective public education, can significantly accelerate the development of low-emission transport.
In the long term, this may contribute to a reduction in pollution emissions, having
a signaficiant impact on a environment. The vast majority of respondents in the study indicated not only the essential need for infrastructural development, but also the prevailing economic and social barriers that strongly influence vehicle replacement and the decision to choose an electric vehicle.
Keywords:
PL
elektromobilność, wpływ środowiskowy, pojazdy elektryczne i hybrydowe
electromobility, environmental impact, electric and hybrid vehicles
Reviewers: